Perjantaina käytiin katsomassa avokin siskonpoikaa. Voi miten pieni ihminen on alkutaipaleellaan. Ajatella, että me kaikki on oltu joskus niin pikkuruisia, vanhat ryppyiset mummot ja ukotkin. Ei mennyt paljon lankaa eikä aikaakaan kun neuloin tulokkaalle viemiset; myssyn, lapaset ja sukat. Ja huomaatteko, on minulla muutakin kuin mustaa lankaa.

1102447.jpg

Malli    tavallinen kypärämyssy ja perussukat ja lapaset
Lanka  Rondo Untuva (100% villaa, 50 g=175 m)
Menekki n. 50 g
Puikot  2,5 sukkapuikot
Koko   60-70 cm

Tuota Untuva lankaa oli jäänyt niiltä ajoilta kun neuloin omille pienokaisilleni mutta eipä se ollut mennyt miksikään, siis ei huonontunut eikä lahonnut. Tuli ihan piperminttumeininki noilla väreillä ja raidoituksella. Neuleitten alla oleva huopa on neulottu hahtuvasta ja huovutettu. Se on vielä keskeneräinen eli siitä lisää myöhemmin.

Jatketaanpa lapsiaiheella. Minulla oli pienenä tällaiset vinkkelit (nyt ne roikkuu hyllyn kyljessä):

1102434.jpg

Nimitetäänköhän huopatossuja vinkkeleiksi muualla kuin kainuussa? Vai onko se pohjoisen sanoja? Ja seuraavassa kuvassa lasten talvimuotia 60-luvun alkupuolelta (minulla nuo samaiset vinkkelit jalassa):

1102456.jpg

Suun asennosta päätellen joku taitaa harmittaa meikäläistä.

Eilen leikittiin avokin kans kauppasta, minä olin tavarantoimittaja ja hän nettikauppias. Ei vaineskaan. Avokki opiskelee graafista suunnittelua ja tämä on eräs hänen harjoitustöistään. Siis neuleet eivät ole myynnissä ja hinnatkin on heitetty ihan hatusta. Vaan jos jollakin on nettikaupan perustamistarvetta niin ottakoon asianomaiseen yhteyttä.